Friday, November 13, 2009

TUGASAN 4 : Tugasan 1 Buku & Tugasan 4 Mini KT (aktiviti 5)

Apakah maksud guru novis?

Guru novis ialah guru yang serba baru dalam profesion perguruan.Mereka bukan sahaja baru dalam perkhidmatan, juga baru dalam aspek pengajaran, kurikulum, kokurikulum, pengurusan dan pentadbiran kelas, pelajar dan sebagainya.


MENGAPA guru (pelatih/novis/berpengalaman) perlu menjalankan kajian tindakan?



1)Menambah ilmu pengetahuan

2)Membantu dalam menambah pengalaman sebagai guru novis

3)Penambahbaikan dalam pengajaran dan pembelajaran

4)Supaya guru novis dapat mencari kaedah yang terbaik semasa menjalankan pengajaran dan pembelajaran

5)Menolong guru novis dalam mengetahui punca masalah sebenar yang dihadapi oleh sekolah semasa menjalankan kajian tindakan

6) Melahirkan guru novis yang menerapkan pengajaran sepanjang hayat



Tujuan kami memilih tajuk mini kajian ini ialah:


1) Menarik minat pelajar dalam p&p
2) Mempelbagaikan BBM
3) Mewujudkan suasana yang proaktif dalam kelas
4) Menggalakkan proses pembelajaran melalui pelbagai medium baru

TUGASAN 4– AKTIVITI 4 MINI KAJIAN TINDAKAN

CADANGAN MINI KAJIAN TINDAKAN DALAM PENGAJARAN MIKRO YANG MENGINTEGRASIKAN TEKNOLOGI DALAM P&P


Kumpulan kami memilih tajuk "kaedah permainan dan video dalam p&p"

Tujuan kami memilih tajuk mini kajian ini ialah:

1) Menarik minat pelajar dalam p&p

2) Mempelbagaikan BBM

3) Mewujudkan suasana yang proaktif dalam kelas

4) Menggalakkan proses pembelajaran melalui pelbagai medium baru

•Peserta kajian kami adalah pelajar DPLI UKM Ambilan Julai 2009
•Setting kajian kami adalah dalam kelas pengajaran mikro

Thursday, November 12, 2009

TUGASAN 3 : AKTIVITI 3

"Meningkatkan Penguasaan Menulis Dan Membaca Jawi Di kalangan Pelajar Tingkatan Dua Melalui Kaedah Simulasi."


Oleh : Mohd Sarhan Ismail, Nur Baiti Anum Mohd Shafie dan Romaiza Rioh.

Saya berpendapat bahawa kajian tindakan ini sangat sesuai untuk menarik minat pelajar tingkatan 2 di sekolah tersebut kerana kaedah simulasi dapat merangsang daya tumpuan pelajar untuk meningkatkan penguasaan menulis dan membaca Jawi di kalangan pelajar. Hal ini berbeza jika pengajaran jawi dilaksanakan secara tradisional iaitu hanya berpandukan kepada buku teks semata-mata. Penggunaan teknologi ICT dimanfaatkan sebaik mungkin dalam kajian ini.



MENINGKATKAN PENGUASAAN PELAJAR DALAM PENILAIAN PERKARA ASAS FARDU AIN (PAFA) MELALUI KAEDAH PENULISAN


Oleh : Tengku Mohd Hamdan Bin Tengku Ibrahim dan Anis Firdaus Bin Abd Majid.

Kaedah penulisan yang dicadangkan merupakan satu kaedah yang baik untuk meningkatkan daya ingatan. Hal ini berbeza daripada kaedah hafalan biasa yang berfokuskan kepada aspek kognitif semata-mata berbanding kaedah penulisan yang lebih jitu iaitu melibatkan aspek kognitif dan psikomotor.


TUGASAN 3 : LAPORAN KOLOKIUM SENIOR AMBILAN JAN 2009

"Meningkatkan Penguasaan Menulis Dan Membaca Jawi Di kalangan Pelajar Tingkatan Dua Melalui Kaedah Simulasi."


Oleh : Mohd Sarhan Ismail, Nur Baiti Anum Mohd Shafie dan Romaiza Rioh.


Pernyataan Masalah:
Mengenal pasti penyelesaian kepada masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar dalam pembacaan menulis Jawi. Selain itu, pelajar di dapati menghadapi masalah dalam menyambungkan huruf-huruf Jawi dengan betul dan keliru untuk menulis perkataan rumi ke dalam tulisan Jawi.


Metodologi Kajian:

1. Simulasi Komputer.


Pelajar diberikan peluang melihat animasi sebanyak 2 kali dan guru menunjukkan cara menyebut huruf-huruf Jawi dengan betul menggunakan animasi. Kemudian, pelajar akan menyebut setiap huruf seiring dengan animasi tersebut.


2. Kad Imbasan.

Pelajar dipilih secara rawak dan diminta untuk tampil kehadapan serta memilih huruf Jawi untuk dipadankan dengan perkataan Rumi.


3. Lembaran.

Setiap pelajar diberi satu set jadual huruf-huruf Jawi beserta penggunaannya dalam perkataan.


Setting Kajian:

Kajian ini dijalankan selama sebulan iaitu sebanyak 8 kali sesi di mana satu sesi mengambil masa selama 30 minit sekurang-kurangnya.


Sampel Kajian:

Kajian ini menggunakan sampel sebanyak 28 orang pelajar iaitu ianya dijalankan kepada pelajar tingkatan 2 di SMKBBSL.


Pengumpulan Dan Penganalisaan Data:
-Borang pemerhatian guru.
-Hasil lembaran kerja pelajar
-Borang temubual pelajar
-Ujian Jawi 1 dan 2


Implikasi Kajian:
Kaedah simulasi komputer yang dijalankan dapat memperbaiki dan meningkatkan penguasaan pembacaan serta menulis Jawi dengan baik. Manakala, teknik kad imbasan dapat membantu para pelajaryang lemah untuk mengenali dan mengingati kesemua 35 huruf-huruf jawi dengan berkesan.


Secara kesimpulannya, kaedah simulasi komputer dapat meningkatkan penguasaan membaca dan menulis Jawi di kalangan pelajar terhadap aktiviti pembelajaran dan pengajaran secara aktif.


MENINGKATKAN PENGUASAAN PELAJAR DALAM PENILAIAN PERKARA ASAS FARDU AIN (PAFA) MELALUI KAEDAH PENULISAN


Oleh : Tengku Mohd Hamdan Bin Tengku Ibrahim dan Anis Firdaus Bin Abd Majid.


Objektif Kajian:

Kajian ini dijalankan untuk meningkatkan tahap penguasaan perkara-perkara asas fardu ain di kalangan pelajar melalui kaedah penulisan. Selain itu, ianya juga ingin menimbulkan dan menyuburkan keinsafan dan kerelaan yang posotif untuk menghayatinya dalam amalan kehidupan sehari-hari. Tambahan pula, murid yang lemah akan dikenalpasti dan seterusnya mendapat bimbingan sehingga mereka mampu mengamalkannya dengan tepat dan sempurna.


Penyataan Masalah:

Kaedah ini dijalankan kerana untuk mencari alternatif terbaik untuk membantu pelajar menguasai perkara asas PAFA. Didapati penggunaan teknik hafalan dan kaedah lisan kurang menarik minat pelajar untuk meningkatkan kemahiran dan kefahaman mereka tentang PAFA. oleh itu, kajian tindakan mengenai penggunaan kaedah penulisan dijalankan untuk menguji minat dan penguasaan pelajar terhadap subjek ini.


Metodologi Kajian:

Kajian tindakan ini menggunakan pendekatan cuba-jaya yang di bina oleh pengkaji sendiri sebagai kaedah untuk membantu pelajar menguasai perkara-perkara asas fardu ain. Kajian ini turut menggunakan model Kemmis dan Mctaggart (1998) yang melibatkan 4 peringkat utama iaitu refleksi. merancang, bertindak dan memerhati


Sampel Kajian:

Pelajar yang terlibat dalam kajian ini ialah seramai 32 orang daripada kelas tingkatan 2, Sekolah Menengah Kebangsaan Pantai Sepang Putra


Pengumpulan Dan Penganalisaan Data:

Kajian dijalankan mengikut kaedah kualitatif. Ujian PAFA dijalankan secara formal dan mengikut format sebenar ujian. Kemudian, pelajar diberikan ujian bertulis alam bab yang sama. Pemerhatian dilakukan dan diapati pelajar pada peringkat awal menunjukkan minat untuk menjawab. 16 daripada 32 pelajar atau hampir 47 % mampu menjawab dengan betul. Berdasarkan kepada pemerhatian, pelajar menjawab ujian mengikut kemampuan penguasaan mereka ke atas ujian ini dan bukannya mengikut faktor masa yabg diperuntukkan semasa penilaian secara lisan.


Implikasi Kajian:

Pelajar menyatakan bahawa teknik ini dapat menguatkan ingatan mereka terhadap perkara asas fardu ain. Kaedah penulisan dapat meningkatkan kefahaman mereka berbanding teknik hafalan dan lisan. Namun, dirasakan bahawa pengajaran ini perlu menggunakan tempoh masa yang lebih panjang sedikit bagi memastikan keberkesanannya di masa depan.



Saturday, November 7, 2009

TUGASAN 1 : AKTIVITI 1

Apa yang dimaksudkan dengan kajian tindakan secara individu ?

Kajian tindakan adalah suatu bentuk inkuiri yang biasanya akan dijalankan sama ada guru, pengetua yang mempunyai kepentingan dalam memastikan pelajar mencapai perkembangan yang baik. Melalui hasil kajian itu, guru boleh memperbaiki dan membuat penambahbaikan kepada masalah yang berlaku dengan menggunakan pendekatan yang sesuai dan tepat

Apa maksud kajian tindakan secara kumpulan ?

Kajian tindakan ialah suatu proses iaitu pengkaji cuba mengkaji sesuatu masalah dalam usaha untuk memperbaiki kaedah amalan yang diamalkan dalam sesebuah organisasi. Dengan kata lain, sebagai seorang pengkaji mereka perlu bersifat kritikal dan fleksibel iaitu peka terhadap perubahan yang berlaku di sekeliling mereka.

TUGASAN 1 : ULASAN BUKU

" TEACHERS AS RESEARCHERS: QUALITATIVE INQUIRY AS A PATH TO EMPOWERMENT"


Oleh : Joe L. Koncheloe


Maksud Kajian Tindakan:


Konsep guru sebagai pengkaji mengikut istilah demokratik, kandungan yang kritikal ialah tidak sesuai dengan maksud pembentukkan pengurusan istitusi. Oleh itu, guru sebagai pengkaji mestilah seperti program kualiti hayat bekerja dalam industri.


John Elliot mengatakan bahawa amal-awal lagi guru-guru yang menjadi pengkaji ini telah dirampas oleh golongan pembaharauan pendidikan teknokrat.


Guru dilatih untuk melihat kajian tindakan di sekolah sebagai bentuk pemindahan berbentuk inkuiri kepada teknik terbaik bagi menghasilkan objektif kurikulum serta meningkatkan skor ujian yang stadard.


Mengapa guru melakukan kajian tindakan:


Fahaman tentang ilmu pengetahuan telah menjadi sumber kepada kuasa dalam masyarakat. Berdasarkan kepada pemerhatian ini, para guru telah menjadi lebih tertarik terhadap matlamat pengkaji sosial yang menumpukan kepada teori kritikal.
Selain itu, guru disarankan untuk melakukan penambahbaikan terhadap bidang masing-masing ke arah yang lebih standard dan bersesuaian. Segala kelemahan yang wujud perlu dilihat dengan teliti dengan menggunakan pelbagai kaedah dan cara untuk mengatasinya.


Bila guru melakukan kajian tindakan:
Guru akan menjalankan sesuatu kajian tindakan jika wujud masalah dan kelemahan pada sistem pembelajaran dan pengajaran mereka ataupun kelemahan yang terdapat di sekeliling mereka. Guru bertindak mengikut keperluan semasa demi kebaikan kepada sistem pendidikan.
Bagaimana guru melakukan kajian tindakan
Menurut Freire, pengkaji adalah pendidik dan dan seiringan denga para pelajar. Proses pengkajian oleh guru tiada akhirnya. Guru akan memantau persepsi para pelajar terhadap alam persekolahan. Sebelum pendekatan Freire ini dilaksanakan, guru perlu memahami apa yang berleggar di dalam fikiran pelajarnya. Bagi mendapatkan persepsi pelajar yang berterusan, guru perlu menyediakan jurnal harian di mana guru mestilah melakukan pengesanan terhadap amalan, pemahaman, strategi kajian dan intepretasi kajian supaya sentiasa meningkat.
Michael Armstrong mengatakan seorang guru perlu menulis sesuatu yang berkaitan di atas kertas tentang apa yang berlaku dalam kelas pada hari tersebut. Kemudian, langkah yang seterusnya diikuti dengan menjalankan pemerhatian, interpretasi dan membuat spekulasi atau anadaian mengenai peristiwa tersebut.
Beberapa langkah perlu diikuti, iaitu:
1) Membina keperluan dan maksud kajian itu
2) Memahami kaedah kajian yang dominan dan kesannya.
3) Memilih apa yang hendak dikaji
4) Meneroka pelbagai strategi dalam kajian
5) Menbuat penilaian ke atas maklumat yang dikutip